تعمیرات و نگهداری چرخ خیاطی

تعمیرات و نگهداری چرخ خیاطی


تعمیرات و نگهداری  چرخ خیاطی خانگی وصنعتی

تعمیر چرخ خیاطی خانگی وصنعتی در این مطلب سعی داریم. به نکاتی اشاره کنیم که اکثر عزیزانی که با چرخ خیاطی سر وکار دارند مواجه شده باشند. امیدواریم با راهنمایی شما عزیزان کار با چرخ خیاطی را برایتان لذت بخش کنیم.

تعمیر چرخ خیاطی صنعتی

چرخ های خیاطی صنعتی فقط به صورت تک کاره و برای یک دوخت خاص ( راسته دوزی و یا زیگزاگ دوزی یا جا دگمه دوزی و …) طراحی و ساخته شده است. درصورتی که چرخ های خیاطی خانگی به دلیل دارا بودن بادامکهای متفاوت قابلیت چندین نوع طرح دوخت را دارا می باشند.

 تعداد دوخت تمامی چرخ های خیاطی صنعتی از ۱۵۰۰ دوخت در دقیقه بیشتر بوده و گاها تا ۵۰۰۰ دوخت در دقیقه نیز می رسد. درصورتی که معمولا تعداد دوخت چرخ های خیاطی خانگی کمتر از ۱۰۰۰ دوخت در دقیقه می باشد.

 بدنه و کفی چرخ های خیاطی صنعتی

۱: بدنه و کفی چرخ های خیاطی صنعتی جهت کاهش ارتعاش و صدای چرخ خیاطی، معمولا از جنس چدن است . همچنین و در قسمت داخلی این چرخ ها از محورها و قطعات فولادی و چرخ دنده های فولادی یا چدنی و زنجیر فولادی جهت انتقال حرکت ها استفاده شده است. در نتیجه وزن آنها سنگین بوده و معمولا از ۴۰ کیلوگرم کمتر نمی باشد. در صورتی که وزن چرخ های خیاطی خانگی به دلیل تزریق بدنه آنها با استفاده از ریخته گری آلومینیوم. و استفاده از قطعات پلاستیکی زیر ۱۵ کیلوگرم بوده و قابل حمل و نقل آسان می باشند.

در چرخ های صنعتی از انواع الکتروموتورهای کلاچ دار ( clutch motor ( ) با حداقل توان مصرفی ۳۷۰ وات با سرو موتورهای AC ) servomotor) با حداقل توان مصرفی ۴۵۰ وات استفاده شده و وزن آنها زیاده بوده و به دلیل بزرگ بودن این موتورها امکان اینکه موتور داخل بدنه جاسازی شود وجود ندارد، در صورتی که در چرخ های خانگی از موتورهای یونیورسال استفاده می وشد که این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بسیار بالا و طراحی بسیار کوچک هستند و در داخل بدنه چرخ خیاطی یا در برخی بر روی بدنه توسط براکت نگهدارنده، نصب می شوند.

روغن کاری چرخ خیاطی

چرخ های خیاطی صنعتی به دلیل دور بالای چرخ خیاطی نیاز به روغن کاری قطعات مختلف دارند، بنابراین کلیه چرخ های خیاطی صنعتی دارای مخزن و سیستم پمپاژ روغن می باشد، در صورتی که چرخ خیاطی خانگی به دلیل دور پایین نیازی به مخزن و سیستم پمپاژ روغن ندارند.

درکلیه چرخ های صنعتی سوزن دوخت گرد می باشد که با پیچ مغزی سرآلنی بر روی میل سوزن نصب می گردد، در صورتی که در کلیه چرخ های خیاطی خانگی از سوزن که یک طرفه ساق آن تخت می باشد، استفاده می شود.

دلیل اینکه چرخ های خیاطی صنعتی فقط برای یک دوخت خاص طراحی و ساخته شده اند، لذا فاقد برچسب یا چاپ راهنمای طرح دوخت بر روی بدنه می باشند، در صورتی که چرخ های خیاطی خانگی به دلیل اینکه قابلیت اجرای چندین نوع طرح دوخت را دارا می باشند، راهنمای طرح های دوخت به صورت برچسب بر روی بدنه چسبانده شده یا به صورت چاپ بر روی بدنه، یا چاپ بر روی گردونه انتخاب دوخت نشان داده می شود.

نکاتی پس از خرید چرخ خیاطی

پس از خرید چرخ خیاطی باید در نگهدای و حفظ دستگاه توجه نمایید. برای اطلاع از قیمت چرخ خیاطی در انواع مختلف می توانید به صفحه لیست قیمت چرخ خیاطی مراجعه کنید.

حذف پرزها: یکی از ضروری ترین وظایف برای حفظ سلامت چرخ خیاطی ، حذف پرزها است. منظور از پرزها، الیاف کوتاهی هستند که از نخ و پارچه جدا شده اند. چرخ خیاطی ممکن است به دلیل وجود این پرز ها آسیب ببیند. بنابراین بهترین کار حذف پرزها از چرخ خیاطی بعد از هر بار استفاده است. برای از بین بردن پرزها، از قلم مو ارائه شده همراه چرخ خیاطی و یک اسپری هوا فشرده استفاده کنید. با این روش از شر پرزهایی که در مناطق غیر قابل دسترس نیز گیر کرده اند، خلاص می شوید. برای اطمینان از حذف تمام پرزها، بهتر است تمام مناطق قابل تمیز کردن را باز کنید.

 

نیازروان سازی قطعات متحرک

روان سازی قطعات متحرک: بعد از حذف پرزها، باید قطعات متحرک را روغن کاری کنید. این کار باعث حرکت آزادانه قطعات و جلوگیری از زنگ زدن آنها می شود.

محکم کردن پیچ های شل: این کار نیز بسیار مفید است. با این روش شما مطمئن می شوید که همه قطعات بدون عیب هستند. البته تعمیر برخی از قطعات باید توسط کارشناسان صورت بگیرد زیرا ممکن است به چرخ خیاطی آسیب برساند. برای اطمینان از اینکه کدام پیچ ها باید محکم شوند بهترین کار استفاده از کتابچه راهنما و پرسیدن از یک متخصص است. علاوه بر این در صورت گم شدن یکی از پیچ ها، باید از یک فروشگاه قابل اعتماد، پیچ مناسب برای چرخ خیاطی خود را تهیه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *