انواع سوزن چرخ خیاطی

آشنایی با انواع سوزن چرخ خیاطی :

در این مطلب به معرفی انواع سوزن چرخ خیاطی می پردازیم .

سوزن چرخ خیاطی یک از موثرترین ابزار و لوازم خیاطی در کیفیت دوخت شما است. اگر چرخ خیاطی شما نخ پاره میکند، اگر هنگام دوختن سوزن میشکند، مشکل مربوط به سوزن شماست.

در این مطلب شما یاد میگیرید که چه نوع سوزنی برای چه چرخ خیاطی و چه پارچه ای مناسب است. همچنین متوجه میشوید چگونه سوزن تقلبی را از سوزن اصلی تشخیص دهید. فرقی ندارد چرخ خیاطی شما از چه مدلی است نکاتی که در این مقاله بیان میشود را همیشه به یاد داشته باشید تا دستگاه دوخت شما خراب نشود. چراکه اگر سوزن را متناسب‌ با چرخ خیاطی و پارچه و نخ انتخاب نکنید دوخت شما به مشکل می خورد. اگر از سوزن تقلبی و بی کیفیت استفاده کنید هم پارچه و هم چرخ آسیب می بیند و از عمر دستگاه کم می شود. به همین دلیل انتخاب و خرید سوزن چرخ مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد.

انتخاب سوزن مناسب

انتخاب سوزن بسیار مهم است. امروزه متناسب با نوع پارچه و چرخ خیاطی انواع سوزن وجود دارد. هنگام خرید سوزن باید نوع چرخ خیاطی، پارچه و نوع نخ مورد استفاده را در نظر بگیرید. باید بدانید بهترین سوزن برای شما کدام‌ یک است.

با هر شش تا هشت ساعت دوخت، سوزن کارایی خود را از دست می دهد. در صورت استفاده از پارچه های سنگین این طول عمر کوتاهتر می شود. خوشبختانه قیمت سوزن چرخ خیاطی مقرون به صرفه است. میتوانید بعد از هر پروژه آن را عوض کنید. هنگام انتخاب سوزن مناسب باید سایز سوزن، شماره و رنگ آن را بدانید. چراکه بطور مستقیم با پارچه درحال دوخت مرتبط است.

بهترین سوزن در سراسر دنیا سوزن ارگان یا سوزن organ است. سوزن چرخ ارگان اصل دارای علامت استاندارد ژاپن می باشد. میزان شکستگی و قیمت سوزن چرخ خیاطی باتوجه به برند و کشور سازنده متفاوت است. تایوان، ژاپن و چین بیشترین عرضه کننده انواع سوزن چرخ هستند.

شماره سوزن ها

شماره سوزن ها نشان دهنده اندازه آنهاست. هنگام خرید سوزن چرخ خیاطی شماره سوزن را باید بدانید. هرچه عدد روی سوزن چرخ کوچکتر یعنی سوزن نازک تر و ظریف تر است. اعداد بزرگتر و بالا به معنای ضخیم تر بودن سوزن است. وقتی سوزن خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد مناسب استفاده برای چرخ خیاطی نیستند. این دسته از سوزن ها برای دوخت با دست استفاده می شوند. پس هنگام دوخت، سوزن را متناسب با نوع پارچه انتخاب کنید تا مشکلی برای دوخت و چرخ خیاطی پیش نیاید. هرچه ضخامت پارچه بیشتر، باید از سوزن با شماره بالاتر استفاده کنید.

سوزن چرخ شماره ۱۲ معمولاً برای تمام پارچه ها مناسب است. برای چرخ گلدوزی سوزن شماره ۱۱ سوزن مناسبی است. برای دوخت پارچه های ضخیم مثل پارچه های پشمی و پارچه های مبلی سوزن شماره ۱۴ به بالا سوزن مناسبی است.

اعداد روی سوزن ها

دو عدد حک شده است. مثلا روی یک سوزن چرخ عدد ۹۰/۱۴ ثبت شده است.

سوزن مناسب چرخ های اروپایی سوزن های شماره ۶۰ تا ۱۲۰ می باشد. سوزن مناسب چرخ های آمریکایی سوزن های شماره ۸ تا ۲۱ می باشد.

سوزنهای چرخ شماره ۷۰-۶۰/(۱۰-۸) مناسب دوخت پارچه های ظریف و سبک مانند پارچه ابریشمی و حریر هستند.

سوزن چرخ با شماره ۸۰-۷۵/(۱۲-۱۱) مناسب دوخت پارچه های سبک مانند پارچه های پنبه‌ای، ساتن است.

سوزن با شماره ۱۴/۹۰ مناسب دوخت پارچه های با ضخامت متوسط مانند پارچه های کتان و پشمی نازک است. ایده آل ترین سایز سوزن چرخ این شماره است.

سوزن چرخ با شماره ۱۶/۱۰۰ مناسب دوخت پارچه های ضخیم مانند پارچه های جین، فاستونی وپرده است.

سوزنهای با شماره ۱۸/۱۱۰ مناسب دوخت پارچه های خیلی ضخیم و سنگین مانند پارچه های جین سنگین است.

سوزن با شماره ۲۰/۱۲۰ نوک تیز ندارند و مناسب دوخت پارچه های خیلی خیلی ضخیم هستند. این شماره سوزن برای چرخ خیاطی استفاده نمی شود.

انواع سوزن چرخ

اگر می‌خواهید کیفیت دوخت خود را بالا ببرید و یک خیاط حرفه ای باشید بهتر است انواع سوزن را بشناسید. سوزن چرخ خیاطی بر اساس مدل و شکل سوزن دسته بندی می شوند.

سوزن ارگان organ محصول کشور ژاپن با کیفیت ترین سوزن چرخ است. از بهترین مواد اولیه ساخته شده و به راحتی نمیشکند. دارای جنس استیل ضد زنگ و سوراخ نخ استاندارد است. برند organ needles با تنوع بالای سوزن هم دارای سوزن چرخ خیاطی خانگی و هم سوزن چرخ صنعتی می باشد.

انواع سوزن چرخ خیاطی بر اساس مدل که بیشترین استفاده را دارند:

۱- سوزن ارگان organ needles مدل DB مناسب برای چرخ راسته دوز صنعتی با ویژگی ظاهری ته گرد و بلند بودن آن

۲- سوزن ارگان organ needles مدل DC معروف به سوزن زیگزاگ مناسب برای چرخ سردوز صنعتی با ویژگی ظاهری ته گرد و کوتاه بودن آن

۳- سوزن ارگان organ needles مدل DV مناسب برای چرخ میان دوز صنعتی می باشد. مدل دوخت این سوزن از رو بصورت دو ردیف موازی و از پشت شبیه زیگزاگ است.

۴- سوزن ارگان organ needles مدل HA مناسب برای چرخ خیاطی خانگی ازجمله چرخ خیاطی ژانومه ، فاف و انواع چرخ خیاطی معمولی می باشد. ویژگی ظاهری سوزن اچ ا بغل صاف بودن آن است.

سوزن مناسب چرخ خیاطی خانگی

۱-سوزن ارگان مدل HA شماره ۱۱/۷۵ مناسب دوخت پارچه‌ های نازک ریون

۲سوزن ارگان مدل HA شماره ۱۴/۹۰ مناسب دوخت پارچه‌ های معمولی

۳-سوزن ارگان مدل HA شماره ۱۶/۱۰۰ مناسب دوخت پارچه‌ های ضخیم

۴-سوزن ارگان مدل HA شماره ۹/۶۵ مناسب دوخت پارچه‌ های حریر

۵-سوزن ارگان مدل HA شماره ۱۸/۱۲۰ مناسب دوخت پارچه‌ های خیلی ضخیم مانند پارچه های پالتویی که به دلیل ضخامت زیاد مناسب چرخ خیاطی خانگی نیست و درصورت استفاده به چرخ آسیب وارد میکند.

انواع سوزن چرخ بر اساس شکل سوزن

۱- سوزن دوقلو که دارای دو نوع سوزن دوقلوی پهن و سوزن دوقلو باریک هستند. سوزن دوقلو پهن برای راسته دوزی استفاده می شود. سوزن دوقلو باریک برای حاشیه دوزی استفاده می شود. برای دوخت موازی و هم زمان دو ردیف کاربرد دارد. روی پارچه دو ردیف دوخت موازی و پشت پارچه یک رویف دوخت زیگزاگ ایجاد می کند.

۲- سوزن سه سوزنه که فقط و فقط برای چرخ های ویگولوری طراحی شده است.

۳- سوزن شمشیری مناسب استفاده برای تمامی چرخ خیاطی ها است. از این نوع سوزن فقط برای کنف دوزی استفاده می شود.

۴- سوزن ریون دوزی یا سوزن ژرسه دوزی مناسب برای پارچه های کشی، نازک دوزی، ژرسه ها و انواع استرچ ها می باشد. این سوزن ته سوخته است و باید شماره ۹۰ باشد. سوزن دم سیاه یا ته سوخته نام دیگر این سوزن است. سایر سوزن های ته رنگی و سررنگی همگی تقلبی هستند.

۵- سوزن پس دوزی با شکل ظاهری سرکج و منحنی مورد استفاده در چرخ های صنعتی است. برای دوخت مخفی مورد استفاده قرار میگیرد.

روش تشخیص سوزن تقلبی از سوزن اورجینال و اصل

هر چه انتهای سوزن قسمت تخت سوزن، صاف تر و تخت تر باشد سوزن اصل و اورجینال است. در اینصورت روی میل سوزن راحت مینشیند و نمیشکند. همچنین نخ را پاره نمیکند.

سوزن اصل بسیار براق تر از سوزن چرخ تقلبی است.

در سوزن چرخ اورجینال باکیفیت در قسمت بالای آن نام برند و شماره سوزن حک شده است.

جمع بندی

حتی اگر شما یک خیاط حرفه ای باشید و یا چرخ خیاطی پیشرفته و بهترین پارچه را هم استفاده کنید، اگر سوزن چرخ شما متناسب نباشد نمیتوانید دوخت خوبی داشته باشید. همچنین ممکن است در طول انجام کار آزار ببینید. چرا که انتخاب سوزن مناسب بسیار اهمیت دارد و باید به نوع پارچه و نخ مورد استفاده خود توجه داشته باشید. اگر برای پارچه های نازک از سوزن اندازه بزرگ استفاده کنید بافت پارچه آسیب می بیند.

در این مطلب سعی کردیم تمام موارد مربوط به سوزن چرخ خیاطی از انواع و اندازه سوزن تا روش های تشخیص سوزن تقلبی را بیان کنیم. چرا که هرچقدر اطلاعات شما کامل باشد می‌تواند هنگام خرید سوزن چرخ خیاطی انتخاب راحت تری داشته باشید. امیدوارم با این مقاله اطلاعات خوبی از انواع سوزن بدست آورده باشید و بهترین سوزن چرخ خیاطی را استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *